Gå till innehållet
Gå till startsidan

Sveriges Arkitekters bransch- och medlemstidning

Fler svenska arkitekter på Mipim

Den internationella fastighetsmässan i Cannes har under senare år blivit en viktig mötesplats för arkitekter, byggherrar och kommuner. Färsk besöksstatistik visar att de svenska arkitekterna blir allt fler.

Den nya Stockholmsmontern lanserades vid huvudentrén med sloganen "Meet the unicorn factory".

113 svenska arkitekter fanns på plats på årets upplaga av fastighetsmässan Mipim, som hölls i festivalpalatset i Cannes i mitten av mars. Det är fler än förra året, då 91 personer med svensk arkitekttitel reste ner. Främst är det vd:ar och högre chefer från stora och mellanstora kontor som är på plats. Men det är inte chansen att håva in internationella uppdrag som lockar. Många lyfter istället fram mässan som en möjlighet att träffa beställarsidans företrädare under avslappade former.

– Alla som är här är ju här för att bygga relationer, och har tid för det. Det är i och för sig lustigt att man åker över halva Europa och träffar samma människor som i Stockholm, säger Jens Larsson, kontorschef för Fojab i Stockholm.

Svenskarna är den överlägset största gruppen från de skandinaviska länderna. Från Danmark kom 86 arkitekter, från Norge 35 och från Finland 8. Knappt 2 000 av mässans totalt 21 000 besökare var arkitekter.

Årets upplaga av Mipim präglades av en viss oro inför framtiden. Den europeiska fastighetsmarknaden är försiktigt avvaktande inför den brittiska folkomröstningen 23 juni, där det avgörs om Storbritannien ska lämna EU eller ej. Eftersom London är Europas hetaste fastighetsmarknad påverkar beslutet hela regionen.

– Investeringarna i Storbritannien har helt pausat i väntan på en eventuell ”Brexit”, förklarade Damian Harrington, analysanvarig hos fastighetskonsulterna Colliers, vid ett seminarium.

Att stämningen internationellt står och väger märktes dock inte av i svensklägret. Där var den stora snackisen den nya Stockholmsmontern, som efter många år i mässbyggnadens bottenplan i år flyttat upp på samma våning som de största europeiska städerna. Meningarna var delade, vissa tyckte flytten var ett bra kliv upp i rampljuset och upplevde den nya montern som luftigare och trevligare. Andra ansåg att svenskarna nu blev onödigt splittrade då Göteborg och Malmö har kvar sina montrar på mässans undre plan.

Mer att läsa