Deras uppfinning ska lyfta arkitekternas dialoger
Hyper Island-utbildade Ola Möller ville styra upp våra gemensamma samtal och startade Methodkit. Nu har han och arkitekten Jordan Lane anpassat verktyget till arkitekturens och stadsplaneringens värld.
De är upprymda när vi ses, Spotify har just köpt alla deras kit, för tillfället 23 till antalet. Men Ola Möller och Jordan Lane är snabba att poängtera att det roligaste just nu inte är att de har Google, Apple och Facebook som kunder utan att Lerums kommun använder det nya kitet om planering och jämställdhet.
Kitet, som rent konkret är en bunt kort i pocketbokstorlek, ska hjälpa till att skapa överblick och struktur i diskussioner och hjälpa deltagarna att prioritera, förklara vad de menar och på så vis hitta gemensam riktning.
Bakom konceptet står Ola Möller som tidigare jobbat med design och medborgarjournalistik. Sen han lanserade Methodkit 2012 har han tagit fram varianter för såväl startups som bröllopsplanerare. Arkitekten Jordan Lane träffade han på ett frilanskontor för två år sen.
– Jag gillar den större skalan, att tänka på alla processer som pågår samtidigt. Det här var ett verktyg jag behövde själv. Jag tänkte att vi skulle kunna vinna mycket tid på att växla snabbare från helhet till detaljer, säger Jordan Lane som idag även jobbar på Fojab och Södertälje kommun.
Kitet om jämställdhet i stadsplanering, som utvecklats med Belatchew arkitekter och Add Gender, kom i april och i början av maj släpptes det stora stadskitet. Kitet om arkitektur och offentliga rum lanserades i höstas och ytterligare tre om informella städer, bostadsarkitektur och ekosystemtjänster är på gång. Målgruppen är arkitektföretag och kommuner, men även landets skolor.
– På Hyper Island utvecklade vi produkter utifrån våra egna behov, men den traditionen finns inte på arkitektprogrammen. Därför är arkitekter inte heller så fokuserade på att utveckla verktyg för sin egen process, och det tror jag behöver förändras, säger Ola Möller.