Gå till innehållet

Dags att fatta pennan igen?

Snygga renderingar i all ära. Men känns det inte som att något har gått förlorat när den ena digitala ­illustrationen avlöser den andra? Vi tog hjälp av två ­arkitekter för att återupptäcka nyttan och glädjen med att rita för hand.

Helena Wennerström.

Varför rita för hand?

Helena Wennerström, arkitekt på Wennark: 
För min del handlade det till en början om att jag hade den rollen på kontoren som jag jobbade på. Jag jobbade i tidiga skeden och behövde kunna rita många och snabba skisser. Numera sitter min hand och hjärna ihop; jag har måtten i huvudet. Om jag ritar upp en plan för hand går den in i kroppen.

Tove Forsblom, arkitekt på Fojab, och konstnär: För mig är ritandet ett sätt att få förståelse, att utreda något. Det är kanske en av anledningarna till att jag valde att bli arkitekt då jag oftast föredrar att beskriva något genom att rita det i stället för att till exempel skriva.

Hur börjar man? 

Helena Wennerström: Det bästa sättet är att bara börja fatta pennan igen. Du kan till exempel gå ut och teckna av enkla volymer för få in perspektiv och känsla. Det finns en i frihet i det som jag tror är välgörande för alla. Varken världen eller pennan är exakt, på sätt och vis gör det skissen mer sann än den millimeterprecisa renderingen.

Tove Forsblom: Skulle jag ge mig själv ett råd för att komma i gång, skulle jag försöka göra tecknandet till en del av min vardag, kravlöst försöka teckna 15 minuter varje dag utan att ha för höga ambitioner på resultatet – låta det vara fragmentariskt och ofullständigt. Försöka att när det går, välja tecknandet för att göra en minnesanteckning i stället för att använda mobilkameran.

Nämn ett nybörjarmisstag? 

Helena Wennerström: Jag tror det är lätt att bli hämmad när man är van vid att det blir exakt i datorn, men det gör inget om du drar oprecisa streck eller att det blir kladdigt. Det är bara att testa sig fram, precis som med allt annat i arkitektrollen. Kom också ihåg att det är ett samarbete med din beställare, så var beredd på att kill your darlings.

Tove Forsblom.

Tove Forsblom: Jag tänker att många har för höga krav på att det ska bli bra och ger upp när de inte direkt är nöjda med resultatet. Tänk på att tecknandet är en färskvara, kopplingen mellan hjärna och hand behöver underhållas för att det ska kännas bekvämt att ta fram pennan.

Vilka är fördelarna?

Helena Wennerström: Jag tror att en rendering kan uppfattas som mer statisk än skiss. Skissen känns formbar och bjuder in till diskussion. Det är också väldigt enkelt att snabbt skissa något för hand vid till exempel ett möte med en beställare och med hjälp av den komma framåt i en fråga. Jag tror dessutom att det ligger rätt i tidsandan; vi har börjat uppskatta hantverksskicklighet igen och i det handritade finns en känsla som är evig.

Tove Forsblom: För mig finns det något omedelbart med att rita och teckna för hand: en direkthet mellan tanken i huvudet, ut i handen och ned på pappret. Den snabbheten är svår att överträffa med våra digitala verktyg. Jag har också upplevt att teckningen kan fungera som ett gemensamt visuellt språk som kan överbrygga både kulturella och språkliga hinder.

Mer att läsa