– Vi räknar med att gå plus minus noll när alla kostnader räknats in. Ambitionen är att galan inte ska belasta medlemskollektivet, säger Ariella Nisell, kommunikationschef på Sveriges Arkitekter och projektledare för galan.
Det var år 2012 som förbundets årliga seminariedag, prisutdelning och fest skalades upp och blev Arkitekturgalan. Detta för att fira att det då var tio år sedan den gemensamma organisationen Sveriges Arkitekter bildades och att Kasper Salin-priset fyllde 50 år. Målet var också att få fler medlemmar att se arrangemanget som årets höjdpunkt och att locka till sig fler i branschen.
I år var förhoppningen att få 950 personer till dagens seminarier på Aula Medica i Solna och 650 personer till kvällen med middag och prisutdelning på Stockholms stadshus. Resultatet blev drygt 900 personer anmälda på dagen och på kvällen fick över 670 personer slåss om platserna kring de runda borden i Blå Hallen.
Liksom tidigare år var närmare tre fjärdedelar av deltagarna på Arkitekturgalan medlemmar i Sveriges Arkitekter. Arkitekter SAR/MSA eller A MSA är överrepresenterade medan inredningsarkitekter och planeringsarkitekter är underrepresenterade om man ser till de olika kategoriernas andel av den totala medlemskåren, inklusive seniorer. Även studenterna är underrepresenterade på galan. 23 procent av Sveriges Arkitekters medlemmar är studenter men på galan utgjorde de endast 10 procent, vilket samtidigt är en ökning från tidigare år.
– Det är kul att andelen studenter ökar, vår ambition är att de blir ännu fler. I övrigt stämmer statistiken ganska väl överens med hur den yrkesverksamma delen av medlemskåren ser ut. Men vi måste jobba mer aktivt för att få dit fler inredningsarkitekter, säger Ariella Nisell.
Hon poängterar också att Sveriges Arkitekter stöttar och är med och arrangerar andra branschdagar, till exempel Oyster som inriktar sig på landskapsarkitektur.
Ett annat uttalat mål med Arkitekturgalan är att få stor medial uppmärksamhet kring alla priserna. En sökning i svensk press, både tryckt och på webben, visar också att mediebevakningen nära tredubblats de senaste fem åren. Även varumärket har satt sig. 2010 fick sökordet Arkitekturdagen 30 träffar. Arkitekturgalan 2015 fick 283 träffar.
– Vi har jobbat strategiskt med mediebearbetning och med sociala medier. Det har gett resultat, också internationellt. Vi ser också att det finns ett större intresse för arkitekturfrågorna, säger Ariella Nisell.
Hon säger att den utvärderingsenkät som skickades ut till alla besökare efter galan visar att 95 procent ger omdömet bra eller mycket bra. Redan har planeringen för nästa år börjat.
– Vi vill utveckla galan så att den fortsätter att vara relevant och intressant för medlemmar och alla andra som jobbar med arkitektur. Kanske kommer vissa av galans former att förändras för att nå ännu fler, säger Ariella Nisell.
ENKÄT: Är det värt att satsa mer pengar på Arkitekturgalan?
Lars Werner, arkitekt ÅWL, 59 år:
– Absolut! Det är många som kommer och bra föreläsare, det blir lite som ett väckelsemöte. Jag har gått många år och jag kommer tillbaka!