Gå till innehållet

”Spelvärlden behöver arkitekters kunskap”

Malmö-entreprenörerna Johan Borg och Johan Ernstsson har med sitt företag gått från fyra till 29 anställda på några få år. De verkar i bryggan mellan arkitekt- och dataspelsbranschen.

Vi ska just sätta oss i sofforna i biblioteksrummet på nedervåningen i de för hösten nya och större lokalerna nära centralstationen i Malmö, när en medarbetare kommer förbi.

– Ursäkta att jag stör. Men jag behöver referenser på de dyraste utemöbler man kan tänka sig. Inget vräkigt, utan snyggt och med kvalitet. Vad kan jag googla på?

Johan Borg, en av grundarna och vd för bolaget, tänker en stund. Så går han fram till en bokhylla och plockar fram en av många tjocka arkitekturböcker i coffee table-stil.

– Kolla i den här, The local project. Där kommer du att hitta inspiration!

Johan Borg och Johan Ernstsson lärde känna varandra på programmet för arkitektur, visualisering och kommunikation vid Malmö universitet. Den sistnämnda hade då drivit företag som snickare inom byggbranschen ett antal år, men ville vidare. Båda delade ett stort intresse för arkitektur och gestaltning.

– Johan hade ju redan ett bolag. Ett år in på utbildningen valde vi att utveckla det, säger Johan Borg.

De bildade Ernst och Borg arkitektur AB, inriktat på småskaliga projekt till privatpersoner. Det var år 2015 och beställningarna trillade in: tillbyggnader, uterum och villor. De jobbade med uppdragen på kvällar och helger.

Utbildningens andra år hade tema digital visualisering. Johan Ernstsson fick blodad tand och ville lära mer. Han sökte sig till en renodlad spelutbildning via yrkeshögskolan. Samarbetet och uppdragen inom arkitekturbolaget rullade dock vidare.

– I slutet av YH-utbildningen gjorde jag praktik och blev sedan anställd på spelbolaget Massive. Jag jobbade i ett jätteprojekt, vi skulle bygga en New-York-miljö i mer eller mindre 1:1-skala, säger Johan Ernstsson.

Det var viktigt att användarna skulle känna igen detaljer, att en viss butik låg i ett visst gathörn och så vidare.

Ganska snabbt upptäckte jag vilken användning jag hade av min arkitektoniska kunskap.

Johan Ernstsson, grundare av Ernst och Borg arkitektur.

– Ganska snabbt upptäckte jag vilken användning jag hade av min arkitektoniska kunskap. Det kunde vara en dörr som var oproportionerligt stor eller ett flöde som inte gick ihop.

Trots att projektet sysselsatte flera hundratals personer mötte inte Johan Ernstsson någon annan med arkitekturerfarenhet.

– Jag såg en möjlig nisch: att ta med kunskapen om fysisk gestaltning in i dataspelbranschen.

Sitt första uppdrag för spelbranschen fick Borg och Ernst år 2019. Då anställde de sin första medarbetare, en så kallad level designer. Året efter blev bolaget kontaktade av ett amerikanskt spelbolag med en projektbudget på hundratals miljoner kronor.

– De såg vår särskilda nisch och bad oss göra ett test. Vi rodde hem uppdraget. Just nu sysselsätter det 18 av våra anställda.

Ernst och Borg är medskapare av spelet Midnight ghost hunt, ägt och utvecklat av Vaulted sky och Coffee stain publishing.

Men ändå fortsätter de att gestalta fysiska byggnader. De är uppe i runt 300 genomförda projekt. En anställd som har arkitektexamen jobbar med den delen av verksamheten på heltid, i samarbete med Johan Borg.

– Just nu ritar vi bland annat en nyproducerad villa i Halmstad, men vår arkitekt har uppemot tio projekt i gång simultant. Vi vill gärna hålla båda benen i gång i bolaget, det ena inspirerar det andra.

Och då är vi tillbaka till medarbetaren som kom förbi för att få idéer till exklusiva utemöbler.

– Har du koll på historiens och samtidens mest kända arkitekter och vad som utmärker deras arkitektur, har du försprång när du bygger spel, även om det förläggs till ett annat universum.

Fortfarande finns en del tekniska barriärer mellan branscherna, tillägger Johan Ernstsson: spelutvecklare använder andra och fler program än arkitekter.

– Men kanske kommer de tekniska verktygen alltmer att gå in i varandra framöver. Spelvärlden behöver arkitekters kunskap, om inte annat så är det ett område där nog fler snart kommer att upptäcka att man behöver ta in konsulter med sådan expertis.

Gestaltar spelvärlden

Ernst och Borg arkitektur grundades år 2015 av Johan Ernstsson och Johan Borg. Företaget har i dag 29 heltidsanställda varav de flesta arbetar med uppdrag inom den underliggande (men växande) verksamheten Ernst och Borg studio. Grundarna har bakgrund inom bygg och har studerat arkitektur, visualisering och kommunikation vid Malmö universitet.

Mer att läsa