Nyheter

Ta hand om dig i hemmakontoret

17 augusti 2020

Med Folkhälsomyndighetens senaste rekommendation är hemarbete aktuellt för många även i höst. Vi bad Claes Björkman på företagshälsovårdsföretaget Avonova att ge sina bästa tips för att säkra att kroppen inte tar stryk framför datorn.

Annons
Illustration Istock

Ergonomin är viktig även när du jobbar hemifrån.

1. Lyssna på kroppens signaler! Du måste själv se till att du byter arbetsställning så snart du känner av till exempel nacken, ryggen eller armarna. Växla mellan att sitta, stå och halvligga med stöd för rygg och nacke.

2. Ta aktiva pauser! När vi jobbar hemma försvinner många naturliga pauser som att gå till kaffemaskinen eller ett möte. Och när du ritar är du ofta väldigt fokuserad och det är lätt att glömma just de korta pauserna. Se till att få igång cirkulationen med några knäböj och genom att kråla eller pendla med armarna – helst var trettionde minut!

3. Ta hem en stationär skärm, tangentbord och mus! Stor, rejäl skärm är särskilt viktigt om du jobbar med olika ritprogram – då funkar inte laptop. Om du inte har möjlighet att ta hem en stationär skärm är det viktigt att du ändå höjer upp laptopen så att övre kanten på skärmen hamnar i ögonhöjd – och att du i alla fall har separat tangentbord och mus.

Annons

4. Sitt rätt! Om du sitter ner ska du se till att sitta nära bordet så att du kan ha armarna nära kroppen och vilandes på bordet. Om bordet är för högt (så att vinkeln i armbågen blir mindre än 90 grader) måste du sätta dig på en lagom fast dyna från soffan eller dylikt. Växla mellan att sitta långt in på stolen med stöd för svanken och att sitta långt ut på stolkanten med framåttippat bäcken.

5. Ta in dagsljuset! Dagsljus är bra så har du möjlighet att sitta vid ett fönster – gör det. Men se till att placera dig så att ljuset inte bländar eller speglar sig i skärmen. Bäst är om ljuset kommer från sidan.

6. Håll koll på synen! Om du upplever att synen försämras är det viktigt att du meddelar din arbetsgivare så att du kan få en synundersökning och eventuellt terminalglasögon.

Så säger arbetsmiljölagen:

Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön även när du arbetar hemifrån. Du som arbetstagare har ansvar för att tala om för din närmaste chef om det är något i din arbetsmiljö som inte fungerar.

 

Annons

Annika Jensfelt

Gå till nästa artikel