Gå till innehållet

Den spektakulära tävlingen gick upp i rök

Flera namnkunniga arkitektkontor var med och skissade i det första steget i en vattenanvisningstävling om en ny flytande verksamhet vid Strandvägskajen i Stockholm. Men sen avbröts tävlingen och något juryutlåtande finns inte.
– Vi lade cirka 200 timmar på vårt förslag. Det minsta man kunde vänta sig är att få en utvärdering på det arbete som lagts ner, säger en av arkitekterna som deltog.

Det var i november 2023 som den spektakulära inbjudan från Stockholms hamnar kom ut: En tävling om vattenanvisning vid Strandvägskajen, ”en av Stockholms mest attraktiva platser”. Det som efterfrågades var förslag på innehåll och utformning ”som kan tillföra något alldeles extra”.

I det första steget efterfrågades översiktliga förslag utifrån vilka max fem skulle få gå vidare i ett andra steg och lämna mer kompletta och detaljerade anbud. Arkitekten har tagit del av förslagen som i flera fall innehåller planritningar och visualiseringar av byggnader på en ponton ute i vattnet. Bland anbudsgivarna finns exempelvis arkitektföretagen Wingårdhs och danska BIG. 

Men det blev inget urval till ett andra steg. I stället fick deltagarna anledning att undra vad som hänt.

– Efter en lång tid fick vi reda på att anvisningen har avbrutits, det har alltså inte korats någon vinnare, säger en av arkitekterna som deltog i samarbete med en restaurangentreprenör.

Juryn eller bedömningsgruppen skulle enligt inbjudan bestå av personer från Stockholms hamnar, Stockholms stad och näringslivet. Men något utlåtande eller skriftlig bedömning av de inkomna förslagen fick deltagarna inte.

– Många av förslagen är väl genomarbetade och mycket tid har lagts på att ta fram olika förslag. Det minsta man kunde vänta sig är att då få en utvärdering av åtminstone de mest framstående förslagen. Att en jury inte för anteckningar känns mycket märkligt, säger den deltagande arkitekten som uppger att de själva som arkitekter lagt cirka 200 timmar på förslaget.

– Vi hade ett upplägg där vi fick en mindre summa av entreprenören för att göra tävlingen och en större summa vid vinst och en annan ytterligare summa om entreprenören var orsaken till att vi inte kunde utses som vinnare. Men eftersom vi inte fått se någon utvärdering vet vi inte vad orsaken är att vi inte vann.

Camilla Strümpel är kommunikationschef på Stockholms hamnar. Hon lyfter att förutsättningarna för projektet var mycket speciella och att tävlingen var den första i sitt slag.

– Strandvägen är en unik och värdefull plats för Stockholm. Stockholms Hamnar valde därför att ta ett helt nytt grepp för att utveckla platsen genom att utlysa en vattenanvisningstävling, något som aldrig genomförts tidigare, säger hon.

Hon påpekar att intresset var stort och att de fick in ett tiotal förslag. Samtidigt är hennes förklaring till att vattenanvisningstävlingen avbröts att det inte kom in tillräckligt många bra förslag.

– Det var endast ett förslag som vid en sammantagen bedömning hade förutsättningar att gå vidare till avtalsförhandling. Efter att under en längre tid ha avtalsförhandlat fick vi tyvärr konstatera att vi inte lyckades nå varandra. Därför avslutades tävlingen, säger hon.

Hon förklarar att kriterierna som bedömdes i utvärderingen var utformning, ekonomi och innehåll. Men något juryutlåtande finns inte, bekräftar hon.

– Det här var inte en tävling i bästa arkitektur, utan det handlade i lika hög utsträckning om att presentera ett innehåll som passar platsen samt möjlighet och förutsättningar att driva verksamheten. Eftersom det inte utsågs någon vinnare finns inte heller något juryutlåtande, säger Camilla Strümpel. 

Katarina O Cofaigh är upphandlingsexpert på Sveriges Arkitekter. Förbundet hade ingen iblandning i den aktuella vattenanvisningen men hon konstaterar att den går att likna med en markanvisningstävling.

– Det man tävlar om verkar vara att få bedriva verksamhet och bygga något att bedriva verksamheten i. Så egentligen är det inte arkitektkontor man vänder sig till utan näringsidkare som har behövt arkitekter som hjälper dem med utformningen av verksamheterna. 

Är det rimligt att det inte finns något utlåtande, någon skriftlig bedömning av de inkomna förslagen?

– Det är ingen upphandling egentligen utan en förhandling om ett arrende och då behöver man inte följa de vanliga reglerna för publicering om utvärdering och så vidare. Men i det första steget var utformning av förslagen och idén för aktiviteterna avgörande. Det skulle ha varit snyggare om Stockholms hamn återkopplat till dem som lämnat förslag varför de inte gick vidare till förhandling med tanke på det arbete och kostnader som anbudsgivarna antagligen lagt ned på förslagen.

Vilka lärdomar finns att dra eller råd att ge när det gäller arkitekters deltagande i en tävling som denna?

– I markanvisningstävlingar, eller som i det här fallet i en vattenanvisningstävling, så får ju arkitekterna uppdrag av en exploatör eller liknande och ska skriva ett avtal med dem. Dessa avtal kan se lite olika ut och arkitekten kan överväga att ta en risk om ett kontrakt för genomförande finns i utsikt, vilket en av arkitekterna vittnat om här. Som vanligt är det viktigt att det finns tydliga kontrakt med exploatören inte minst så att man säkerställer nyttjanderätten till förslagen och fortsatt uppdrag om det blir vinst. 

Deltagaren som Arkitekten talat med säger att de som arkitektkontor också dragit vissa lärdomar:

– En lärdom är att det bör finnas representanter från Sveriges Arkitekter i tävlingsjuryn, vilket inte var fallet här. En annan lärdom är att kontrollera vilka aktörerna i utvärderingsgruppen är. Det är inte särskilt tydligt vad som avses med Stockholms stad eller näringslivet i det här fallet och det borde vi som deltagare ha ställt en kontrollfråga kring.

I efterhand är han också kritisk till hela upplägget:

– En smakfull attityd hade varit att tävlingen hade haft ett förfarande med prekvalificering och att utvalda tävlingsteam därefter hade fått ett arvode för att tävla. Oavsett tillhör det god sed att som arrangör motivera varför man gjort de val man gjort och föra anteckningar kring detta. 

Cecilia Strümpel på Stockholms hamnar säger att de har ”haft en dialog med samtliga deltagare genom hela processen” och att de när tävlingen avslutades erbjöd alla deltagare som så önskade ett ”samtal för att se om det fanns förutsättningar att fortsätta diskussionen”. Hon säger också att verksamhet och bygge på Strandvägskajen fortfarande är aktuellt men oklart:

– Arbetet med att hitta en aktör för platsen fortgår och vår förhoppning är att kunna komma i mål med avtalsskrivning i närtid. Under tiden som arbetet fortgår har vi tyvärr inte möjlighet att säga så mycket mer angående bidragen och var vi är i processen.

Mer att läsa