Nyheter

Sätt gränser och vila din hjärna

11 oktober 2018

Den moderna människan behöver bli bättre på att sätta gränser. Annars finns risken att hjärnan får för lite vila och stressen ett för starkt grepp om vår vardag.
– Det är väldigt viktigt att klara av att skilja på jobb och fritid, säger Helena Schiller, doktor i folkhälsa och författare.

Annons
Annons
Foto Istock

Att ta fem minuter till att bara vara här och nu kan ha positiva effekter på din mentala hälsa.

För vissa känns det som att ridån går igen plötsligt. För andra är vardagen ett konstant navigerade i kvicksand. Arkitektbranschen är inget undantag. I fjol rapporterade vi om att allt fler arkitekter blir sjukskrivna på grund av stress. Även om vi inte kan påverka allt, så finns det ett antal saker vi kan göra för att minska stressen.

Helena Schiller. Foto: Lennart Sundberg

Enligt Helena Schiller handlar det bland annat om att skapa tydliga gränsdragningar mellan vad som är jobb, fritid, socialt umgänge och studier.

– Vi lever ofta för gränslöst och missar återhämtningen. Den teknologiska utvecklingen är inte bara negativ, men har du jobbtelefonen i fickan har du den också i huvudet. Kom ihåg att det inte alltid är farligt att stressa, men glöm inte att vila och det gör du bäst genom att hålla isär jobb och fritid, säger hon.

En bra idé kan vara att söka variation i vardagen. Har du ägnat hela dagen åt att studera eller ritat framför datorn är den optimala återhämtningen ofta fysisk.

– Du ska i alla fall inte åka hem och sätta dig med ”Brott och straff” det första du gör. Då är det bättre att gå en promenad eller ta en löprunda för att vila hjärnan.

Enligt Helena Schiller är just fysisk aktivitet väldigt bra som återhämtningsform eftersom den hjälper till att frigöra välgörande signalsubstanser i hjärnan.

– Det finns flera positiva aspekter med att röra på sig för att motverka stress. Men det är viktigt att hitta en träningsform som inte är prestationsbaserad, säger hon.

Fyra sätt att vila hjärnan

Prioritera sömnen: Det kan vara lockande att se ett sista avsnitt av favoritserien. Men kom ihåg att bra sömn är avgörande för din mentala hälsa och då kan de där extra 40 minuterna spela stor roll.

Ge några minuter åt att vara här och nu: Att ta fem till tio minuter åt att bara fokusera på din egen andning kan vara ett bra sätt att varva ner och påminna dig om var du befinner dig. På så sätt blir det enklare att hålla isär jobb och fritid.

Gå ut i naturen: Nyordet från 2017 skogsbad (shinrin-yoku i Japan, där terapiformen kommer ifrån) går ut på att använda naturen och dina egna sinnen för att hantera stress. Fenomenet har forskningen på sin sida.

Socialt umgänge: Underskatta inte värdet av en kväll med kompisarna eller att bara ha någon att prata med. För maximal effekt – låt jobbmobilen vara.

 

Gå till nästa artikel