Ny rapport visar: Lisebergs upphandling föredömlig
Beställare som handlar upp arkitekttjänster borde lägga mer kraft på smarta urvalsmetoder, intervjuer och kompetenta bedömningsgrupper. Det konstaterar Sveriges Arkitekter i en ny rapport.

I Lisebergs upphandling för arkitekttjänster valdes fem kontor ut för ramavtal; Archifunture, Forum arkitekter, Krook och Tjäder, Okidoki och Wingårdhs. Uppdragen kan variera från glasskiosk till ny gestaltning av en entré.
Det var under 2017 som nöjesparken Liseberg, som är ett av Göteborgs Stads kommunala bolag, bestämde sig för att upphandla arkitekttjänster för ett fyraårigt ramavtal. Enligt Lisebergs inköpare Homer Taghizadeh var det viktigaste att hitta rätt konsulter för uppdraget, vilket gjorde det olämpligt med ett öppet förfarande där lägstapriset skulle avgöra.
– Personkemin och målbilden måste stämma mellan beställaren och konsulten för att man ska uppnå bästa möjliga resultat, säger han.
Liseberg satsade därför på ett så kallat selektivt förfarande där en mindre grupp intressenter valdes ut baserat på kontorens referenser. I nästa steg ombads ansvarig och handläggande arkitekter lämna referensuppdrag, cv och timprislista. De intervjuades också av en bedömargrupp där bland annat Lisebergs projektchef som är arkitekt ingick. Därefter delades den totala poängen för samarbetsförmåga, erfarenhet och kompetens med en fiktiv anbudssumma från kontoren. Det ledde till timpriser mellan 1 215 kr och 800 kr för ansvarig arkitekt.
– Priset var underordnat. Vid upphandling av tjänster och konsulter är det viktiga att hitta rätt kompetens för uppdraget, säger Homer Taghizadeh.
Slutsatsen delas av Sveriges Arkitekter som lyft Lisebergs förfarande i en ny rapport om offentliga upphandlingar som genomfördes år 2017. Enligt Sveriges Arkitekter är Lisebergs selektiva förfarande, kvalificerade bedömningsgrupp, intervjuer och mindre fokus på pris ovanliga metoder som borde anammas av fler.
Vilka är nackdelarna med ert tillvägagångssätt?
– Det är tidskrävande och resurskrävande, både för beställaren och för de leverantörer som avser att lämna anbud. Samtidigt kan jag inte se hur vi kunde gjort det annorlunda för att uppnå samma resultat. Nu har vi fem kontor vi tror på med olika bakgrunder och tankesätt, säger Homer Taghizadeh.