Nyheter

Nu öppnar arkitekturbiennalen i Venedig

25 maj 2018 - Av Nina Gunne

Generositet och optimism är kärnan i årets arkitekturbiennal i Venedig. Huvudutställningen med temat Freespace är curerad av irländska Yvonne Farrell och Shelley McNamara.

Annons
Annons

Efter tre dagars vernissage öppnar nu arkitekturbiennalen i Venedig för publik.

Foto Rebecka Gordan

Dagarna före den officiella öppningen av arkitekturbiennalen i Venedig avslöjas innehållet i en tre dagar lång förhandsvisning för över 3 000 personer. Hundratals utställningar ryms i trädgården Giardini, i de gamla tegelhallarna Arsenalen, på lokaler runt om i Venedig och som tillfälliga aktioner och popups. Men kärnan i arkitekturbiennalen är huvudutställningen och hedersuppdraget att curera den delas ut två år i förväg, för 2018 års biennal till Yvonne Farrell och Shelley McNamara. De förklarar temat Freespace, ett nytt sammansatt ord. Fri, som en strävan att vara generös och att tänka nytt och fritt. Men också att arkitektur handlar om rum, inte objekt.

– Arkitekter ska försöka skapa så mycket som möjligt av detta ingenting, säger Yvonne Farrell.

De hade bjudit in 71 arkitekter från hela världen att uttrycka den humanistiska kärnan i arkitekturen och att fokusera på rumsliga kvaliteter i sina tolkningar av temat Freespace. Och de är nöjda.

– Vi ser dem alla som värdiga kämpar i skapandet av arkitektur. Att vara arkitekt är svårt, men det är samtidigt ett optimistiskt yrke. De visar alla deltagare i sina tolkningar och vi känner oss hedrade av deras bidrag till utställningen, säger Yvonne Farrell.

Yvonne Farrell och Shelley McNamara har curerat huvudutställningen Freespace på arkitekturbiennalen i Venedig.

De ville lyfta fram det naturliga ljuset i de gamla tegelbyggnaderna i Arsenalen och har rensat bort många nyare tillägg och frilagt taköppningar, timmer och sten som tidigare varit dolda. De har också bett utställarna att utnyttja det naturliga ljuset och de rum det skapar och att arbeta med naturliga kvaliteter, med ljus, ljud och materialitet.  Aires Mateus låter publiken klättra upp i en hängande skulptur och där slås av hur dofter och dämpat ljus förändrar rumsupplevelsen. Tezuka architects låter inspelade ljud från lekande barn på förskolan The Fuji kindergarten förmedla en levande plats. Australiensiska John Wardle utvidgar sitt utrymme och för publiken i Venedig till Australiens fria landskap i en installation där kontorets projekt visas genom titthål, kikare och speglar. Och de förmedlar Australiens dofter till Venedig.

– De snidar eucalyptusträ som den finaste pipan. Den materialiteten och  det hantverket har vi värderat när vi gjorde våra val för utställningen, förklarar Shelley McNamara.

Andra tolkningar av begreppet Freespace ryms i installationer där de rent spatiala kvaliteterna betonas. SANAA, Kazou Sejima och Ryue Nishizawa, uttrycker begreppet Freespace genom att forma en spiral av ett tunt transparent material, ett rum utan börjanoch slut. När svenska Petra Gipp tolkar Sigurd Lewerentz arkitektur i egna rumsskapande strukturer är det också det spatiala och det ceremoniella i Lewerentz verk hon förstärker, samtidigt som hennes skulpturer ramar in ritningar av Lewerentz och fotografier av Mikael Olsson.

Kazujo Sejima har tolkat temat Freespace som en spiral av ett tunt material som skiljer utanför från innanför. Foto: Nina Gunne

Huvudutställningen Freespace ryms både i Arsenalen, och i den största paviljongen i trädgården Giardini. Här finns utställningar som visar publika och halvpublika rum som parker, bibliotek, gator, torg och bostadsgårdar. Det kinesiska kontoret Vector architects har byggt en installation i två våningar som refererar till biblioteket Seashore library nära Beijing som genom att byns invånare själva valde biblioteket som plats för många aktiviteter förvandlade en tyst läsplats till en av de mest aktiva sociala byggnaderna i byn. Men publika rum har inte varit curatorernas fokus.

– Vi vill lyfta fram alla projekt, i olika skalor, som fokuserar på våra viktigaste behov och som berikar våra liv. Det intressanta för oss har varit att ordet freespace har tolkats på så olika sätt i olika kulturer, säger Yvonne Farrell.

Marina Tassabum har dokumenterat liv och aktiviteter på en serie bengaliska gårdsrum där de boende själva skapar och omformar de gemensamma gårdarna med kreativa lösningar och material. Själv går hon sedan in som arkitekt och gör genomtänkta men små tillägg under processen.

I manifestet för Freespace skriver Yvonne Farrell och Shelley McNamara om arkitekturprofessionen som i grunden optimistisk.

– Som arkitekter måste vi vara optimistiska. Vi måste alltid föreställa oss en annan värld, en ny bro, ett nytt hus, ett nytt samhälle. Man kan inte skapa arkitektur utan optimism och generositet, säger Shelley McNamara.

Arkitekturbiennalen i Venedig öppnar 26 maj och pågår till den 26 november.

John Wardle arkitekter förflyttar publiken till Australiens landskap. Foto: Nina Gunne

Marina Tabassum arbetar i bengaliska gårdsrum tillsammans med boende och ett lokalt arkitektkollektiv. Foto: Nina Gunne

Aires Mateus lyfter fram dofter som ett rumsskapande element. Foto: Nina Gunne

Svenska Elisabeth Hatz är inbjuden direkt av biennalen. Foto: Nina Gunne

Arkdes, Petra Gipp och Mikael Olsson tolkar Sigurd Lewerentz. Foto: Nina Gunne

Relaterade artiklar: