Gå till innehållet

Klev in i kvinnosköte – kom ut som konstnär

Konstnären och inredningsarkitekten Carouschka Streijffert ­berättar om ett avgörande ögonblick i unga år och ser med fasa ­tillbaka på Vattenfestivalen.

Vilket är det mest inspirerande rummet du vet? 

– Kungliga biblioteket i Stockholm för dess vackra och funktionella rum. Och Pantheon i Rom, stillhetens rum, byggt för 2 000 år sedan, med sitt öppna stora hål i taket där månsken och sol­blandat regn kan falla fritt in i byggnaden ner på det nötta vackra stengolvet.

Kungliga biblioteket i Stockholm är en favorit.

Vad får man inte missa i din hemort?

– Liljevalchs konsthall! Kanske inte
för alla utställningar men för de vackra rummen, helheten, byggnaden och platsen.

Vilken utställning har påverkat dig mest?

– Utställningen Hon – en katedral, på Moderna museet 1966, av Niki de Saint Phalle, med flera. När jag elva år gammal klev in i kvinnans sköte tillsammans med min pappa tog någonting tag i mig och där och då bestämde jag mig för att bli konstnär.

Vilken är din största kulturbesvikelse? 

– Vattenfestivalen som barrikaderade och saboterade Stockholms sommarnätter under hela 1990-talet. 

Anton Andersson

Mer att läsa