Nyheter

Här är tipsen som får dig att blomstra

15 juni 2018 - Av Annika Jensfelt

Här ger leg. psykolog Elvis Pavlovic dig åtta punkter för långsiktigt blomstrande, en bestående känsla av välbefinnande. Om du inte redan blomstrar måste du vara beredd på att göra saker som du inte är van vid och som väcker initialt motstånd. En varaktig förändring tar oftast 60–90 dagar.

Annons
Annons

Elvis Pavlovic arbetar på elvispavlovic.com samt tjugonde.se och har under våren hållit en uppskattad föreläsningsserie på Kanozi arkitekter i Malmö. ”En definition på välmående är att känna att det nuvarande ögonblicket inte behöver vara på något annat sätt än det är”, säger han.

Foto Lars Jansson
  1. Knäck stresskoden. Stresspåslag i sig är ofarligt, det är den varaktiga stressen som bryter ned oss. Prioritera därför regelbunden återhämtning som står i proportion till stressbelastningen snarare än att försöka sänka stressen.
  2. Lär dig tycka om stillhet. Reflektionstid, ställtid eller meditation behövs för att bearbeta intryck och få tillgång till vår intuition och våra innersta behov. En målsättning kan vara att kunna spendera 60 minuter med dig själv utan extern underhållning.
  3. Odla självkärlek. Lär känna och identifiera dina egna behov och agera därefter som om du är någon att respektera. Det kräver en del sunt självhävdande, som att säga nej, sätta gränser och ha egna åsikter.
  4. Odla närande relationer. Ägna mer tid åt närande relationer där du kan vara dig själv, som ger dig energi och som tillåter ett ömsesidigt växande. Detoxa tärande relationer.
  5. Ta hand om ditt bagage. Obearbetade händelser och trauman gör att du inte får tillgång till hela din kropps register och därför har svårt att njuta och hitta riktning och mening. Pröva att öppna dig mer i förtroliga relationer. Ibland behövs terapi.
  6. Ta in och marinera i det goda.Negativ information lagras snabbt. Det positiva behöver uppmärksammas i 20 till 30 sekunder för att lagras i långtidsminnet. Lägg märket till goda ögonblick av exempelvis tacksamhet, kärlek eller tillit tills de landar och känns i kroppen.
  7. Ta dig ur komfortzonen. För att växa måste vi ibland göra det vi är rädda för. Det är alltid olustigt inledningsvis. Om det inte var så hade vi alla spontanblomstrat för länge sedan. Öva på att göra först och känna sen.
  8. Visualisera önskade utfall. Motsatsen till oro är att ha mening och syfte i tillvaron som får dig att längta efter framtiden. Planera in saker att se fram emot, inte för att ta dig ur nuet utan för att färga nuet positivt.