Gå till innehållet

”Fler borde vara med och utveckla arkitektföretagens affär”

Om fler arkitektföretag involverade sina medarbetare i affärsutvecklingen skulle vi se effektivare och mer profilerade kontor – samt gladare och mer motiverade arkitekter. Det menar organisationskonsulten Liza Rudolfsson.

I arkitektvärlden finns det generellt en inkluderande kultur där ledningen vill involvera de anställda. Däremot är det vanliga att ledningen – precis som i andra branscher – svarar för affärsutvecklingen för att sedan informera om den. Det här är ett problem, menar organisationskonsulten Liza Rudolfsson som arbetar för att fler ska involveras:

Liza Rudolfsson.

– Ju fler på kontoret som förstår hela sammanhanget, affären och strategin desto fler är det som vågar ta beslut, initiativ och hitta nya möjligheter. Och det i sin tur bidrar till att skapa arbetsglädje och ork, säger hon.

Det låter positivt för både arbetsgivaren och de anställda. Vad kruxet?

– Jag tror att ett av hindren är att arbetsgivaren oroar sig för beläggningsgraden. Många arkitektföretag säljer timmar och är alla med och affärsutvecklar blir det tydligt vad det kostar. I sådana fall gäller det att satsa på att åstadkomma mycket på ett par timmar.

Vad skulle det innebära för arkitektbranschen om fler var med och affärsutvecklade?

– Idag ser nästan alla arkitektföretag ut på samma sätt; man marknadsför sin lösningsorientering och kreativitet och säljer det på timme. Det ger små marginaler eftersom kunderna pressar priserna när de inte ser så stor skillnad på arkitektföretagen. Om kontoren istället satsade mer på affärsutveckling skulle vi se olika affärsmodeller och tydligare profiler mellan olika företag, vilket jag tror är vägen ur prisfällan, säger Liza Rudolfsson.

Lär dig mer: I april ledde Liza Ruldolfsson Sveriges Arkitekters kortkurs Alla affärsutvecklar, som troligen ges igen om ett år. 15-16 maj 2018 leder hon kursen Att leda kreativa idéprocesser, även den i Sveriges Arkitekters regi.

Mer att läsa