Gå till innehållet

Dansk seger i studenttävling om framtidens mack

Tretton förslag kom in i tävlingen där arkitektstuderande från Sverige och Danmark fick lämna in bidrag med förslag för framtidens servicestation. Nu är vinnaren utsedd.

Vinnarförslaget, skapat av Johannes Lassen Platz och Martin A. Viggo Meincke, arkitektstuderande vid Det Kongelige Akademi, handlar om att ta vara på tiden.

”Den tid som det tar att ladda en elbil ska ses som en resurs och inte som ett slöseri”, summerar juryn som tror att detta är ett tankesätt som verkligen är möjligt att använda för framtidens servicestation.

Juryn konstaterar att träbyggnad och social hållbarhet genomsyrar de flesta inkomna förslag.

På andra och tredjeplats placerade sig Oskar Stare och Julius Andersson från Chalmers respektive Henrik Wangsten från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU i Alnarp .

Tävlingen arrangerades av energibolaget OKQ8, i samarbete med Sveriges Arkitekter. I juryn satt, förutom representater från energibolaget, arkitekterna Thomas Sandell och Dorte Mandrup.

 

Här är de prisade bidragen:

Pauserummet i skoven:

Placering: Första pris
Förslagsställare: Johannes Lassen Platz och Martin A. Viggo Meincke.
Ur juryns motivering: ”När vi väntar kan vi ta den paus som vi så väl behöver. Tidens gång präglar också förslaget på andra sätt. Årstiderna tillåts prägla platsen och de fina illustrationerna visar hur naturen runt stationen förändas över tid.”

 

Park i balans:

Placering: Andra pris
Förslagsställare: Oskar Stare och Julius Andersson.
Ur juryns motivering: ”Denna servicestation är uppbyggd av flera likadana enheter, eller byggnader, som kan fyllas med alla möjliga olika automatiserade funktioner, som självservicebutiker och mötesrum. Den är flexibel och utvecklingsbar och juryn kan se den i alla möjliga olika storlekar, med alla möjliga olika innehåll i de små byggnaderna.”

 

OK I Stay!:

Placering: Tredje pris
Förslagsställare: Henrik Wangsten.
Ur juryns motivering: ”Förslagsställaren leker med OKQ8 Scandinavias logga – inte för att den nödvändigtvis ska ändras – men för att illustrera en tanke om cirkuläritet som är genomgående för förslaget. Idén är väl genomförd – O:et symboliserar Oasen, som är energigivaren på vägen för både människa och fordon.”

Mer att läsa