Arkitektur på film fångar ungas intresse
Det arrangeras allt fler nya filmfestivaler om arkitektur runt om i världen. Det ökade intresset beror på samhällsutvecklingen, tror Emelie Carlsson Gras som leder den svenska filmfestivalen Arch film Lund som arrangeras 17–19 oktober.
Emilie Carlsson Gras, konstnärlig ledare och direktör för filmfestivalen Arch film Lund.
– Man tänker sig kanske att en arkitekturfilmfestival bara visar filmer med arkitekter som bygger hus. Men vi har en bredd med både fiktion och dokumentärer, lång- och kortfilmer, säger Arch film Lunds konstnärliga ledare tillika festivaldirektör Emelie Carlsson Gras.
När hon tog över festivalen år 2009 tänkte hon att det bara skulle vara arkitekter som skulle komma.
– Men de är inte de som är den största gruppen; det är de unga och studenterna.
Festivalen har sett en tydlig ökning av publik de senaste fem åren med många fullsatta visningar, men eftersom det är fritt inträde och biljettlöst till många av evenemangen har arrangörerna svårt att uppge en exakt siffra.
Publiken är delvis en naturlig spegling av att eventet hålls i Lund, en universitetsstad, men delvis tror Emelie Carlsson Gras också att det alltmer ökande intresset kan bero på samhällsutvecklingen de senaste åren.
– Världen är stökig och rörig, det är alltifrån frågor om hur och vart unga människor ska bo, till hur en stad och ett samhälle ser ut, och vad man kan påverka. Detta kommer ofta upp i diskussionerna kring filmerna. Jag tror att arkitektur som begrepp kommit att breddas vilket också visar sig i publikens engagemang.
Det senaste åren har Arch Film Lund fått in mellan 200–400 filmer som förslag till programmet.
– Ökningen beror på antagligen att det har blivit både billigare och enklare att göra film liksom lättare att dela sin film, säger Emelie Carlsson Gras som även själv är filmare och filmvetare.
Förra året innehöll Arch Film Lunds program sex långfilmer, fyra entimmes-filmer och 39 kortfilmer, och innehållet var brett.
Skin of Glass av Denise Zmekhol vann ArchFilmPrize som bästa film förra året. När Zmekhol upptäcker att hennes fars arkitektoniska mästerverk i São Paulo – ”Pele de Vidro” (glashud) – bebos av hundratals hemlösa, blir filmen en skildring av Brasiliens brutala ojämlikhet.
– Både hos oss och internationella festivaler visas många samhällsfilmer som angriper större teman som sociala frågor och det offentliga rummet. Andra filmer kan handla om identitet eller vad ett hem betyder för en individ.
Emelie Carlsson Gras har aktivt arbetat med att tillgängliggöra Lundfestivalen på flera sätt.
– Bland annat visar vi filmer utomhus och arbetar med fasadprojektioner för att göra festivalen synlig och påtaglig i staden. Överhuvudtaget experimenterar vi med nya lösningar och att göra programmet mer rumsligt.
Ett av de grepp hon nämner är så kallade “expanded cinema” som fungerar väl med arkitektur i sig; det är en konstform som överskrider den traditionella bioduken genom att till exempel kombinera film med liveperformances, interaktivitet eller flera projiceringar.
Arch film Lund 2025 arrangeras 17–19 oktober.