Gå till innehållet
Gå till startsidan

Sveriges Arkitekters bransch- och medlemstidning

Arkitekten som inte fick betalt av ministern: ”Alla slarvar”

En känd arkitekt har fått stor medial uppmärksamhet efter att ha skickat in en stämningsansökan mot ministern Annika Strandhälls sambo. Anledningen var att han inte fått betalt för ett uppdrag. Ett vanligt problem, enligt Sveriges Arkitekters jurister.

Stämningen gäller en obetald räkning på drygt 19 000 kronor för två dagars arbete med ritningar till ett glasat uterum vid parets villa.

– Normalt tar vi inte såna uppdrag, men kontakten hade förmedlats av en snickare jag känner och jag hade två andra projekt i närheten, så jag åkte och tittade på det. Det var det minsta projektet jag hade 2017 och inget som hamnar på mitt cv, säger arkitekten, som är välkänd för betydligt större arbeten än det här.

Efter att ritningarna var klara framkom att paret redan utnyttjat hela byggrätten på tomten, vilket innebar att uterummet inte fick byggas. Ett och ett halvt år senare upplyste arkitektens bokföringsfirma honom om att fakturan för arbetet inte betalats.

– Jag kontaktade paret, som utan att ange något skäl stroppigt svarade att de bestred betalningsansvar. Jag har haft eget kontor sedan 1985 och aldrig tagit något till domstol, men nu när de var stroppiga bestämde jag mig för att göra det, säger arkitekten.

Rekommendationen från Sveriges Arkitekter är att alltid skriva ett tydligt avtal.

– Med muntliga avtal blir det ofta problem. Ett tydligt, skriftligt avtal där det framgår vad som ska göras och vad det kostar är a och o, säger Ulrik Östling, förhandlingschef på Sveriges Arkitekter.

Varje vecka är det flera personer som ringer till juristerna på Sveriges Arkitekter eftersom de har någon sorts problem med avtal och betalning. Omfattningen kan bero på ett utbrett problem i kåren, enligt arkitekten som ritade uterummet för Annika Strandhäll och hennes sambo.

– Det sägs att man alltid ska skriva en uppdragsbekräftelse, men det tror jag alla slarvar med. När man träffar en ny kund vill man inte gärna börja med att tjafsa om pengar, säger han.

Delar av ritningarna som konflikten handlar om.

Tänk på det här för att undvika betalningsproblem:

  • Skriv ett avtal med kunden där det framgår vad som ska göras och vad det kostar. Hänvisa alltid till branschens standardavtal ABK 09.
  • Många litar på muntliga avtal, men den gången det blir strul kan det vara svårt att lösa om det inte finns något skriftligt.
  • Du som är medlem i Sveriges Arkitekter kan ladda ner en avtalsmall på förbundets hemsida.

Mer att läsa