”Vi upptäckte en skatt på Arkdes”
Sedan i augusti har Arkdes varit stängt för publik men inne på museet är det full verkstad. Arkitekterna från Arrhov Frick arbetar ihop med personalen för att utforma nya utställningsrum och möbler av befintligt material.
När det för två år sen stod klart att Arrhov Frick fått uppdraget att rita om Arkdes utställningsrum var uppgiften ett museum som baseras mer på samlingarna än tidigare, och att öppna upp den ursprungliga huvudentrén. I övrigt fick arkitekterna fria händer och ett nyckelkort till arkivet.
– Där upptäckte vi den otroliga samlingen med över fyra miljoner objekt, som ritningar, skisser, fotografier och anteckningar. Vi identifierade också tidigt att det finns en superkompetent personal här med många experter, säger Johan Arrhov.
Nästa steg handlade om att inventera vilka material som redan fanns i lokalerna.
– Då upptäckte vi en skatt. Stora mängder glas, stål, plywood och belysning både i utställningar och i lagret. Hade vi kommit till ett helt tomt museum hade vårt koncept blivit ett annat, men här fanns allt detta material att använda på nytt så idén kändes naturlig, säger Henrik Frick.
De bjöd tidigt in personalen till workshops för att ta del av deras kunskap och erfarenheter och under ombyggnaden har de anställda sen kunnat följa processen på plats i lokalen, testa och diskutera lösningar.
– Så här försöker vi jobba också i andra uppdrag, vi föreslår ett ramverk så att det kan hända saker bortom vår kontroll. Vi är inte fullkomliga, vi skapar nycklar och verktyg för att kunna förfina och lägga till, förklarar Johan Arrhov.
Arkitekterna bestämde sig sen för att använda Arkdes egna lokaler som verkstad. Här fanns allt material som skulle användas, i redan uppvärmda lokaler. Här har till exempel glasgolvet från den tidigare utställningen om Tham och Videgård demonterats och byggts om till nya utställningsmöbler genom att kombineras med stålbalkar från Boxen, en inre tillbyggnad för tillfälliga utställningar.
En viktig tanke i utformningen av möblerna har varit att de ska underlätta för personalen att snabbt kunna variera utställningen. ”En vacker föränderlig maskin där extraordinära saker händer”, skriver arkitekterna i en idékatalog om projektet. En lösning är montrar där en inre skiva kan dras ut när materialet ska bytas ut.
– Vi vill komma bort från den statiska känslan vi upplevde fanns på Arkdes tidigare, och i stället ge besökare som återkommer ofta något nytt att upptäcka varje gång. Men det kommer bli en utmaning för personalen att hantera det känsliga materialet från samlingarna, säger Henrik Frick.
Förutom att återskapa Arkdes ursprungliga huvudentré, enligt uppdraget, föreslog arkitekterna också en ny entré mot baksidan, mot en terrass som ska bli scen för tillfälliga installationer. De har också låtit ta bort alla tillägg i lokalerna som tillkommit efter 1958, som de skivor som täckte vissa fönster, så att lokalerna får mer dagsljus.
– Vi vill att det ska kännas som att komma ut på ett torg när man kliver in i utställningssalarna, säger Johan Arrhov.
I juni bjuds publiken in att uppleva det när Arkdes inviger de nya utställningsrummen. Johan Arrhov och Henrik Frick, som redan har en bred portfolio från fjorton års verksamhet, beskriver uppdraget som hedersamt.
– Samtidigt vill vi plocka ner det till att det handlar om att skapa en riktigt bra plats där både de som är pålästa och de som inte kan så mycket kan vara och trivas, säger Henrik Frick.
Om Arrhov Frick på Arkdes
Arkitekter för ombyggnaden av Arkdes utställningsrum är Arrhov Frick genom Johan Arrhov, Henrik Frick, Carlos Nieto, Josephine Harold, Jacob Henell och Sigrid Cederberg. Upphandlingsprocessen för uppdraget utgick från nya förenklade regler för offentlig upphandling. Budgeten för ombyggnationen är 19 miljoner vilket inkluderar arkitektarvode, en ny grafisk identitet och produktion av fem nya platser på museet. Arkdes finansieras huvudsakligen genom anslag från staten, som under 2024 är på drygt 72 miljoner.